Digital strategi

6 sätt för att öka engagemanget på Instagram

Instagram är en av de bästa kanalerna för digital marknadsföring och konkurrensen om att fånga användarnas uppmärksamhet är stor. Det medför att är ännu lite svårare att få mer engagemang och det är inte tillfälle att bli bekväm och backa undan. Vässa armbågarna, växla upp kreativiteten och anta utmaningen!

#1. Om du inte har börjat använda Instagram Stories än är det hög tid nu. Mer än 400 miljoner användare postar och tittar på Stories varje dag vilket har lett till att Instagram blivit innovativa i att ta fram nya sätt för att engagera användarna.  Trots att Stories främst är ämnat åt mer spontanta inlägg kommer man inte undan att behöva lägga ner tid och engagemang på innehållet. Ett bra tips är att alltid inkludera minst en story-stickers för att öka engagemanget hos dina följare;                                               
- Använd hashtags. Det ökar chansen för att fler hittar till ditt konto och möjligheten till fler och nya följare blir större.
- Platstaggning. Det gör att användare som söker efter den plats du har taggat kan se din story.
- Tagga personer och företag. Det bygger ditt varumärke och har du tur tackar de dig för taggningen och kanske till och med repostar ditt inlägg .

#2. Att inte frekvent och regelbundet posta inlägg kan hämma engagemanget för ditt Instagramkonto. Lägg ner tid och planering på dina inlägg! Lär känna när dina följare är som mest aktiva genom att hålla dig uppdaterad på Instagram Insights och publicera därefter.

#3. Visste du att bildtexten på Instagram kan vara upp till 2200 karaktärer lång? Det är mycket plats att dela med dina följare! Det behövs inga uppsatser för att öka engagemanget men ett par längre intresseväckande och engagerade meningar ger mer än vad bara några få ord och emojis gör.

#4. Använd hashtags! För att öka engagemanget på Instagram är det viktigt att veta vilka hashtags som driver publik till dina inlägg. Sätt upp en strategi kring användandet av hashtags och kategorisera dem till olika typer av inlägg. På Instagram Insights kan du för respektive inlägg läsa av hur stor andel av exponeringarna som kommer från hashtags och optimera användandet allt eftersom.

#5. Att visa produkter eller lyfta fram tjänster som du erbjuder är självklart innehåll som följarna vill se. Men de vill också veta mer om ditt företag och ditt varumärke. Bjud på intressanta och roliga fakta om medarbetare, hur en arbetsdag kan se ut och vad företaget strävar efter osv. Att bli mer personlig med följarna får dem att känna större förtroende och bli mer hängivna ditt varumärke och Instagramkonto.

#6. Oavsett storlek på ditt konto bör du lägga tid på att läsa och svara på kommentarer, positiva som negativa. Instagram är ett socialt nätverk och meningen med plattformen är att bygga kommunikation. Att visa följarna att du är aktiv och hör vad de säger hjälper dig att öka engagemanget. Desto fler kommentarer, likes och delningar du får desto större är chansen att du hamnar på Instagrams upptäckssida – det är ju där man vill synas!

Är ni redo to #bemorelikejim(digital resa)?
Låt oss ta den tillsammans!
Kontakta oss på 0470-53 25 70
eller hej@jimdavislabs.se,Vi hörs!